Alla inlägg den 11 september 2011

Av Erika Thelin - 11 september 2011 21:23

400 ml fet rumstempererad kokosmjölk (kör den med mixer så inte fett o vatten är separerat)

1,5dl vatten

6 ägg

1,5msk fiberhusk


Mixa alla ingredienser, låt smeten vila en stund, stek i plättjärn på medelvärme, grädda längre tid än "vanliga plättar". Lått plättarna kallna, varva dem med vispad grädde (laktosfri eller vanlig) eller hemgjord LCHF glass & lite bär. Satsen räcker till ca 35 plättar.


Smakligt ! :  )


Glutenfritt@hotmail.com vid frågor

Av Erika Thelin - 11 september 2011 21:19

Tekakor, smarrigt, hoppas att det smakar.

Kul att du besöker min hemsida och att du smakar : )

Tekakor.

Till ca 8 bröd:


Du behöver:

50 g jäst

4 dl vatten

1 dl olivolja

1 msk pofiber

1½ tsk salt

1 msk honung (ekologisk)

1 dl keso (naturell)

ca 600-800 g mjölmix


Gör så här:

1. Smula ner jästen i en bunke och värm vattnet till fingervarmt 37º. Häll det över jästen och rör om.

2. Tillsätt olivolja, pofiber, salt, keso, honung. Rör om alltihopa i maskinen.

3. Tillsätt mjölet lite i taget med maskinen på högsta hastighet, tills du ser att degen släpper i kanterna.

4. Här brukar jag stanna maskinen och känna på degen och du skall känna att den kan hanteras utan att vara för kladdig.

5. Känns degen bra, kör den i maskinen på högsta hastighet i 8 min.

6. Ta upp degen på bakbordet och knåda ihop den.

7. Dela degen i ca 8 delar och forma till runda tekakor. Gör dom ca 1½ cm tjocka.

8. Lägg dem på bakplåten och låt dem jäsa ca. 1 timme.

9. Grädda i 225º i ca. 10-12 minuter.

10. Pensla med vatten och låt svalna på galler under bakduk.

11. När bröden har svalnat, dela dem och frys in


Smaklig Tekaka : D

Av Erika Thelin - 11 september 2011 21:15

Tja! Startat en ny glutenfri blogg, kan komma in lite laktosfritt också. Har startat den här bloggen för dom som har gluten och- eller laktos. Ex. jag har gluten. Antingen så kommer jag att lägga upp ett inlägg nån dag och flera nån annan dag. Men kommer försöka att lägga upp så många recept jag hittar och kan, på en dag.

Hoppas att du är här och besöker ofta. Och om ni har frågor så har jag en mail adress ni kan maila


//Erika


Glutenfritt@hotmail.com

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards