Alla inlägg den 30 september 2011

Av Erika Thelin - 30 september 2011 12:08

Ingredienser

2 st 
2 dl 
150 gram 
5 msk 
1 tsk 
1,5 dl 
1,5 dl 

Tillagning

1. Sätt ugnen på 150 grader och smält smöret i formen.

2. Blanda ägg och socker med en trägaffel.

3. Smält smör och låt det svalna. Tillsätt smör, kakao, vaniljsocker och vetemjöl. Häll i smord, bröad form.

3. Grädda ca 20 minuter och lägg i marshmallows. Grädda ytterligare 5-8 minuter. (kakan ska vara kladdig)

Dekorera med ytterligare marshmallows.

Glutenfritt@hotmail.com

Av Erika Thelin - 30 september 2011 11:33

    Jeppebröd 1 st limpa


Du behöver:

50 gr margarin

3 dl filmjölk

50 gr Jäst

½ tsk salt

½ dl Mörk sirap

1 pkt Semper Mix


ev lite brödkryddor

och några matskedar linfrö (Ca 3-5)


Gör såhär:

Smält margarinet o blanda ner filmjölken. Värm till 37 gr. Lös upp jästen i vätskan. Rör ner salt, sirap och ev kryddor o linfrö. Tillsätt nästan hela paketet med mjöl. Spara bara lite till utbakning.

Arbeta i matberedare i ca 5-10 min. Jag har ingen så jag kör förhand med en trägaffel o det går jätte bra. Jäs 30 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord o arbeta in sista mjölet o forma till en limpa.

Jag har en limpform i silikon som jag lägger den i o sen ska den jäsa ytterligare 20 min under bakduk.

Grädda på 200 gr i ca 25-30 min o låt sen svalna. När brödet svalnat skär jag limpan i skivor o styckfryser dem.

Hoppas brödet ska smaka.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards