Alla inlägg den 13 september 2011

Av Erika Thelin - 13 september 2011 20:37

Ingredienser

100 g smör

100 g mörk blockchoklad

1 dl skalad mandel

 2 ägg

2 dl socker

1 ½ dl glutenfri mix

1 tsk bakpulver


Gör såhär:

Smör till formen. Gör så här Smält smör och blockchoklad i en kastrull på svag värme. Låt svalna lite. Hacka mandlarna. Blanda ner ägg, socker, mandel, mjöl och bakpulver i kastrullen. Rör till en jämn smet. Bred ut den på bakplåtspapper i en liten långpanna (ca 20 x 30 cm). Grädda i mitten av ugnen i 175 grader ca 25 min. Låt kakan svalna lite och skär den i rutor. Servera gärna med lite vispad grädde. Kan enkelt göras mjölkfri genom att använda mjölkfritt margarin/chocklad/grädde istället.



Av Erika Thelin - 13 september 2011 20:34

Ingredienser


Du behöver:

4 st ägg

4 dl ... socker

200 gram smält smör

6 dl rivna morötter

5 dl glutenfri mjölmix

3 msk fiberhusk

2 tsk bikarbonat

2 tsk bakpulver

1 tsk kanel

1 tsk kardemumma

Lite glutenfritt skorpmjöl till formen

Glasyr (För en gottegris rek. dubbel glasyrsats!)

200 gram Philadelphiaost

150 gram rumsvarmt smör

3 dl florsocker

3 tsk vaniljsocker


GÖR SÅ HÄR

  1. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smör och mjöl väl blandat med de torra ingredienserna. Rör sist i de rivna morötterna.
  2. Smörj och bröa långpannan, häll i smeten och strö om du vill på lite extra kanel och kardemumma. Grädda i 175 grader mitt i ugnen ca: 12-15 minuter. Beror lite på hur stor långpannan är. Låt kakan sedan svalna.
  3. Till glasyren är det bara att blanda ihop allt för hand. Ta en elvisp och vispa allt till en slät kräm. Smaka av och tillsätt ev. mer vaniljsocker. Bred krämen över kakan och skär upp den i lagom stora rutor. Servera och bli beroende!

Förberedelser: 10 min.

Tillagningstid: 15 min. (175grader)

Total tid: 30 min.

Det som tar lite tid är att riva morötterna, för övrigt är den superlätt att baka!

Bästa morotskakan jag någonsin ätit faktiskt. Och tro mig, man blir beroende! :-)





Glutenfritt@hotmail.com

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards